Not A Hot Stuff

My photo
Still tryin' to adapt to new atmospehere... ...Until now,still luvin' da old'skool
Lilypie Kids Birthday tickers

Tuesday, December 1, 2009

Some Figures During School Break..

Tengah duduk-duduk relaks sambil menikmati air Ribena kurang manis, BS tertarik dengan satu statistik dan nombor yang sememangnya berkaitan dengan kita sebagai seorang budak sekolah. Meskipun bagi sesetengah kita, figures ini nampak macam tak relevan tika ini tapi nak tak nak, I still like it.


Nombor dengan kehidupan manusia sehari-hari sememangnya tidak dapat dipisahkan, bagai irama dan lagu, laksana ombak dan pantai, dan bak burung dengan sayapnya. Walaupun, BS mengaku bahawa BS tidak ada chemistry yang ideal dengan nombor and quite hard to remember it. I admit so far I can only remember less than five mobiles phone numbers. Anyway, memetik kata teman BS yang suka akan subjek ini di sekolah, " Numbers and maths are like magic, it compliment each other and mostly related to us, it easy and fun," You wanna know my comment, " Whatever!!!"
BS rasa cukup bertuah kerana sepenjang BS bersekolah whether promary or secondary, I've never got a garang teacher. Semuanya baik-baik dan punya pedagogi kreatif untuk menyampaikan P&P. Okey, take a deep breath. Let me continue with the statistics that I wanna share with all of you.

Pernah mendengar akronim UPSR? Well, I've some figures related to that.
Ujian Penilaian Sekolah Rendah 2009

  • Calon: 506 620 budak sekolah yang lahir pada tahun 1997 termasuk my brother.
  • Jumlah mendapat 5A: 48 171 orang takkan ekor kut..peningkatan sebanyak 0.032% jika dibandingkan dengan tahun 2008.
Satu story yang boleh dikongsikan di sini adalah although almost 50 000 dapat 5A tapi no one got that flying colour slip in my late primary school. Paling kuat pun, 4A dengan 1B dalam BI. I really don't know what happen. As far as I'm concerned, ramai dapat good result tapi maybe nasib tidak menyebelahi my school for this year. Takpe, Chaiyok! Chaiyok! for 2010.
  • Jumlah mendapat 5E: 3266 orang, maknanya, straight Elah, penurunan daripada segi angka sebanyak97 iaitu 3363 pada tahun 2008. Good but yet weird, sama ada soalan senang or seperti biasa semua orang kata, graf? turun.
  • Jurang murid mendapat 5A bagi luar bandar dengan bandar: 3.64%
  • Negeri terbaik: diumumkan N. Terengganu.
Berakhir sudah statistik UPSR 2009, kita beralih pula dengan statistik PMR 2009. Well, oleh sebab result PMR tak keluar lagi, BS cuma ada figures calon PMR tahun ini. When the result keluar nanti, I gonna write that later.

Well, Pecahan Calon PMR:
  • Calon dari sekolah kerajaan: 442 665 orang termasuk BS, Singe, FaAm, Neboo94.
  • Sekolah swasta: 13 561. Tak kenal sesiapa dari sekolah jenis ini.
  • Calon Private: 338 orang. Pun tak tahu macam mana ada private ini.
  • Paling penting, murid MRSM & Sek. Perantis Tentera: 4 160. Adalah kenal beberapa orang dari sini.
  • Sekolah Agama Rakyat: 1 288 murid.
Last but not least, Sekolah Agama Negeri: 13 234.

So, kalau ikut kalkulator BS, total budak sekolah yang ambil PMR adalah 475 246 orang iaitu yang juga lahir pada tahun 1994( if I'm not mistaken).
Berapa pula yang mendapat flying colour slip? Nantikan.

Kenapa BS tiba-tiba keluarkan statistik ini? Well, very easy reason, I just want you all to be inform of all this kindda informations. Itu je sebabnya. Lagipun kan seronok bila tahu dengan berapa ramai budak sekolah kita kena compete for SBP, etc. Am I right? With over 470 000 out there.

P/S: Nantikan Carta Gedik dan isu-isu menarik daripada kata mata BS.

1 comment: